نکوداشت سرمایه‌های انسانی

۲. چرا نکوداشت؟

سه شنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۷:۲۷ ب.ظ

بسم الله

چگونه می‌توان کارکنانی دلبسته به سازمان داشت؟ این سوالی است که سالیانی‌ست در ذهن مدیران سازمان‌ها و صاحبنظران و کارشناسان منابع انسانی به وجود آمده و هر کسی نسخه‌ای برای آن می‌نویسد:

- بعضی از اساس منکر لزوم دلبستگی کارکنان به سازمان هستند: همین‌ مقدار کارمند کارهایی که از او خواسته شده و برعهده‌اش قرار گرفته را انجام دهد، کافی است. او کار می‌کند و سازمان خدمات او را با پول جبران می‌کند. دیگر نیازی به دلبستگی کارمند به سازمان یا بالعکس وجود ندارد. این داستان‌ها مال کتابهاست و کتابهای داستان، مال بچه‌ها!»

-بعضی معتقدند که کارمندان باید از سازمان رضایت داشته باشند؛ از دید آن‌ها رضایت شغلی موجب افزایش بهره‌وری در کارها می‌شود: «این یک معامله دو طرفه است: سازمان باید به رضایت کارمندانش توجه داشته باشد و تلاش کند آن‌ها را راضی نگه‌ دارد چرا که کارمند راضی، کارمندی بهتر و بهره‌ورتر است و کارمند بهتر به معنای سازمانی بهتر و مولدتر است»

- بعضی دیگر اما نظری متفاوت دارند: «تنها و تنها از رهگذر داشتنِ کارمندانی دلبسته و دلداده به سازمان است که می‌توان امید به ارتقای جایگاه سازمان و دستیابی به اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن داشت. سازمانی که فاقد کارمندان دلبسته باشد، به معنای واقعی کلمه یک سازمان نیست؛ بلکه محلی است برای امرار معاش و گذران عمر کارمندان و مدیرانش!» 

یکی از افرادی که به طبقه‌ی سوم تعلق دارد پاول مارسیانو است که کتابی تحت عنوان:

«Carrots and Sticks Don’t Work (Build a Culture of Employee  Engagement with the Principles of RESPECT» (دانلود +)

نگاشته است.

Carrots and Sticks Don’t Work


کتابی جمع و جور و کاربردی که خوشبختانه به زبان زیبای فارسی هم -به خوبی- ترجمه شده است (خرید +). او در این کتاب معتقد است که اگر مدیران سازمان به ۷ عامل:

-Recognition (واقف بودن به تلاش‌ها و قدردانی)

-Empowerment (توانمندسازی)

-Supportive feedback (کامل کردن بازخوردهای حمایتی)

-Partnering (شراکت)

-Expectation (نشان دادن انتظارات)

-Consideration (درک کارکنان)

-Trust (اعتماد)

پایبند باشند، می‌توانند کارکنانشان را به سازمان دلبسته کنند. از سرکلمه‌ی این ۷ عامل، کلمه‌ی Respect حاصل شده و به بیان دیگر نویسنده معتقد است که اگر مدیران به کارکنانشان با تمام وجود احترام بگذارند، دلبستگی کارکنان به سازمان را تقویت کرده‌اند. خوشبختانه مترجمان کتاب نیز با سلیقه و تیزهوشی و باریک‌بینی، معادل «نکوداشت» را با استفاده از سرکلمه‌های ترجمه‌ی این ۷ عامل، برای Respect انتخاب کرده‌اند.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد بتوان مهمترین وظیفه و کارکرد بخش «منابع انسانی» در سازمان‌ها را ایجاد فرهنگ «نکوداشت» در سازمان دانست. نام این وبلاگ هم به همین خاطر «نکوداشت سرمایه‌های انسانی» انتخاب شده است!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۲۳
امین تجملیان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی