نکوداشت سرمایه‌های انسانی

۳. درسی از یک ره‌بر

سه شنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۷:۵۸ ب.ظ
بسم الله
اگر ایجاد دلبستگی در کارکنان یک سازمان، وظیفه‌ای مهم بر دوش مدیران آن سازمان باشد؛ به طریق اولی ایجاد دلبستگی در مردم یک کشور نیز از مهمترین وظایف ره‌بر و مسئولان یک کشور است. ره‌بر ایران، بارها نشان داده است که برای تکریم و نکوداشت مردم کشورش اهمیت بالایی قائل است. برای مثال در صحبت‌هایش با مردم، دائما لبخند بر لب دارد، به مناسبت‌های مختلف سعی می‌کند که در جمع آن‌ها حضور داشته باشد،‌ به خانه‌شان برود و پای صحبت‌ها و درد دلشان بنشیند، از خود با لفظ «حقیر» نام ببرد و ... .
جدیدترین نمود‌ِ این رفتار را می‌توان در دیدار ره‌بر از شرکت مپنا ملاحظه کرد. جایی که ره‌بر پس از اینکه از طریق تلفن، دستورِ راه‌اندازی نیروگاه نجف را اشرف که توسط پرسنل مپنا ساخته شده است صادر می‌کند؛ چند لحظه‌ای می‌ایستد و به مدیرعامل مپنا می‌گوید که به کارکنانش در عراق پیام ر‌ه‌بر را این‌گونه ابلاغ کند:

«بهشون بگید چهره‌ی شما را دیدیم؛ از خوشحالی شما و موفقیت شما ما هم خوشحالیم»

توضیح اینکه: مهندسان مستقر در عراق، چهره ره‌بر را نمی‌بینند بلکه تنها از طریق تلفن با او ارتباط دارند. اما ره‌بر تصویر آن‌ها را هم ‌می‌بیند و سعی می‌کند با ذکر این جمله «که چهره‌ی شما را دیدیم» به آن‌ها این پیام را منتقل کند که برای آن‌ها ارزش قائل است، و با این جمله که «از خوشحالی شما و موفقیت شما ما هم خوشحالیم» به آن‌ها بفهماند که مهم‌تر از کاری که انجام داده‌اند، «آن‌ها» و «خوشحالی‌شان» است که اهمیت دارد.
این جلوه‌ای از نکوداشت است: ره‌بر به خوبی با رعایت عامل «واقف بودن به تلاش‌ها و قدردانی» و «کامل کردن بازخوردها»، در مردمش ایجاد دلبستگی می‌کند.
فیلم:

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۲۳
امین تجملیان

نظرات  (۳)

۰۷ خرداد ۹۳ ، ۱۲:۴۲ محسن بهرامی
سلام برادر
مبارکه
جالب بود
آرزوی همه ی ما اینه که رهبرمون به ما هم یک نظر لطف و مهربانانه و خرسندانه بکنه و این جمله که رهبری ما رو دیده و خوشحاله بهترن هدیه ی دنیاست و  شما هم تحلیل خوبی داشتید
التماس دعا
پاسخ:
سلام محسن جان
همینطوره که میگی.
من هم خیلی خوشحال شدم که اسمت رو دیدم اینجا!
محتاجیم به دعا
من هم با حرف مصطفی موافقم دقیقا همینطور است که میگه. ایشان اصلا تلاش نکرد تا مثل بعضی ها کلی تمرکز کنه فکر کنه بعد یک جمله فلسفی در نکوداشت تلاش اون مهندسین بگه، بلکه این ذات و شخصیت انسانهاست که میتونه مشخصه هایی که برادر تجملیان میگه رو در خودش داشته باشه و آقا جدا که در این زمینه ام رهبر و راه بر این ملته.
قابل توجه بعضیا که مردم رو یک مشت نون خور زیادی میبینند
پاسخ:
خیلی خوب بود نوری جان!
بد نبود ولی خیلی هم نمود خاصی نبود. بلکم رهبر اون موقع اصلا توجه نداشته به این همه تفاسیری که ارائه کردید. یک جمله از خوشحالی شما ماهم خوشحالیم رو وصل کردی به 2-3 عامل نکوداشت.
البته در اینکه کلا آقا کاریزماتیک هست و سعی میکنه خوب و خوشرو با اطرافیان و مردم رفتار کنه شکی نیست.
پاسخ:
به نظر من آقا دقیقا توجه داشته که داره چیکار میکنه. یه چیزهایی ذاتیات آدم‌ها می‌شه و میشه عادت! این هم از قبیل ‌موارد است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی